The Chosen (De Uitverkorenen), een nieuwe serie over het leven van Jezus, is goed onthaald door een breed publiek. Omwille van haar bijzondere financiering werd ze enkel verspreid door middel van een mobiele app en op de projectwebsite.
Deze productie van Angel Studios over Jezus van Nazareth en zijn eerste leerlingen werd in de eerste twee seizoenen reeds 420 miljoen keer on line bekeken door kijkers afkomstig uit 140 landen en in 56 talen. Het geheel werd volledig gefinancierd door een gedurfde crowdfunding (micro-mecenaat), waardoor de producers een grote creatieve onafhankelijkheid kregen. En zo willen ze doorgaan tot de voltooiing van de 7 voorziene seizoenen, met in totaal meer dan 50 afleveringen.
“De traditionele schema’s doorbreken”
“Wanneer je een film of een serie draait voor anderen, moet je hun regels volgen. De gouden regel in de Bijbel is verschillend van die van Hollywood, waar diegene die het geld bezit zijn wet oplegt. Hier bepalen wij onze regels op, en, ja, wij doorbreken de traditionele schema’s”. Aan het woord is Dallas Jenkins, maker, regisseur en medescenarioschrijver van The Chosen, bij de opname van het derde seizoen van de serie vorige zomer in Texas. In 2000, toen hij 25 was, richtte deze evangelische christen, gehuwd en vader van vier kinderen, samen met zijn moeder Dianna een productiebedrijf op, Jenkins Entertainment. Zijn eerste film was Hometown Legend van James Anderson, die verdeeld werd door Warner Brothers.
Jenkins was lid van de raad van bestuur van de Harvest Bible Chapel, waar hij gedelegeerd bestuurder was van Vertical Church Media. Na twee korte films gerealiseerd te hebben, maakte hij in 2006 zijn debuut met een speelfilm Midnight Clear, gebaseerd op een novelle van zijn vader, romanschrijver Jerri B. Jenkins, bekend van zijn saga Left Behind, waarvan 60 miljoen exemplaren verkocht werden.
In 2010 realiseerde Jenkins de film What if…, over een zakenman aan wie een engel toont wat zijn leven had kunnen zijn als hij de roeping van God gevolgd had. Daarna produceerde hij The Ride (2012) en Once We Were Slaves / The Two Thieves (2014). En in 2017 is hij een partnerschap aangegaan met Blumhouse Productions en Warner Bros. Films om The Resurrection of Gavin Stone te produceren en te realiseren, een christelijke dramatische komedie, wat zijn grootste professionele mislukking werd. Daarna kruiste zijn weg de productiemaatschappij VidAngel, dat daarna Angel Studios geworden is.
De menselijke kant van het verhaal
“Ik denk dat The Chosen ons de kans geeft om dichter bij Jezus te komen, niet alleen als God, maar ook als mens, en niet alleen bij zijn leerlingen, maar ook bij zijn vijanden — zo zegt Jenkins ons. Wij behandelen hen ook als mensen. Zelfs indien je niet gelovig bent, kan je de historische waarheid over Jezus, zijn leerlingen en zijn tijd appreciëren. En dat alles in een zeer Europese stijl, gefilmd met een handcamera, maar gesitueerd in de eerste eeuw”. Volgens velen is deze menselijker gemaakte benadering de sleutel tot het succes van de serie. “Dat was zo mooi in Jezus’manier van preken”, benadrukt Jenkins. “Hij is niet op aarde gekomen al zeggend: ‘ziehier de waarheid’. Hij sprak van mens tot mens en en deelde de dingen die voor de mensen belangrijk waren met hen. Dat wilden wij weergeven.”
Een ander aantrekkingspunt voor het publiek is de zo belangrijke rol die door de serie wordt toegewezen aan veel vrouwen: de Maagd Maria, Maria Magdalena, de vrouw van Petrus, Tamar, de Samaritaanse… “Wij weten dat Jezus zich publiekelijk heeft geopenbaard als de Messias aan een vrouw, de Samaritaanse, bij een waterput. En we weten dat een andere vrouw, Maria Magdalena, de eerste persoon was aan wie Hij verschenen is na zijn verrijzenis. Het lijkt ons authentiek, waar en getrouw de belangrijke rol van vrouwen in zijn ambt te tonen. Hij behandelde vrouwen ook anders, niet zoals de cultuur van die tijd hen behandelde.”
De bijzondere aanpak van The Chosen wordt aangevuld met treffende komische gags. “De zin voor humor speelt een belangrijke rol in het toneel en in mijn leven”, verklaart Jenkins. “Ik denk dat humor mensen menselijker maakt. Wanneer je Jezus, de leerlingen of de Farizeeën iets grappigs ziet doen, wordt de relatie tussen hen reëler. Als ik je provoceer, is dat omdat ik je vertrouw, omdat ik weet dat onze relatie dat verdraagt. Wanneer Jezus iemand plaagt, grapjes met hem maakt of naar hem knipoogt, zegt het publiek: ‘welja, ze waren menselijk’. Dat bevalt me. Op die manier ga ik ook om met mensen”. En dat doet de mensen die naar The Chosen kijken automatisch het volgende denken: “Ja, het zijn bijbelse verhalen, maar die mensen waren menselijk”. Ik denk dat het feit dat men weet dat Jezus menselijk was en dat Hij vrienden had met wie Hij omging zoals wij dat doen, jullie helpt om nog meer van Hem te houden.”
Jerónimo José Martín en José María Aresté zijn filmcritici. Bron: https://www.aceprensa.com/cine-series/series/the-chosen-un-exito-al-margen-de-hollywood/. Deze tekst werd uit het Frans vertaald door Jos en Helene Van Dyck.